- 03 říj 2013, 21:49
#110654
Létání s moderními stroji vybavenými palubními počítači je bezpochyby zajímavé... než se to naučíte. Dříve nebo později však zjistíte, že se celý let odehraje tak nějak v podstatě sám a vy tomu jen občas trochu pomůžete. Co s tím? Můžete si vzpomenout na menší letadla, kde automatizace nebývá ještě úplná. Anebo se trochu vrátit do doby, kdy piloti velkých dopravních letadel byli opravdovými hrdiny nebes, i dívčích srdcí. Do doby, kdy proudový motor byl zázrakem moderní techniky, nejspolehlivějšími přístroji pak hodinky a kompas.
Já k těmto \"historickým\" výletům poslední dobou používám zejména Boeing 727 od FlyJSim:
http://www.flyjsim.com/index.php?option ... s&Itemid=2
společně s CIVA:
http://store01.prostores.com/servlet/x- ... ail?no=430
Boeing 727 je jednouličkový třímotorový letoun pro krátké a střední vzdálenosti. Byl to tahoun letecké dopravy Spojených států v šedesátých a sedmdesátých letech. Většina přeživších strojů se postupně dočkala konverze na nákladní nebo kombinované verze. Je to letadlo značně univerzální, překvapivě rychlé a prokázalo, že zvládá provoz i v dosti krušných podmínkách.
CIVA je přezdívka Delco Carousel IV-A Inertial Navigation System. Je to jedna z prvních INS -- minimálně v civilní dopravě. Díky ní máme možnost zažít, co to INS je, a pochopit, proč ji najdeme i v moderních aeroplánech, kde, v jinak star-trekovském kokpitu, vypadá poněkud nepatřičně.
727 i CIVA mají své celkem obsáhlé manuály a rozhodně nemám v úmyslu je zde převyprávět. Mým cílem je (trochu) ukázat jeden let 727+CIVA v X-Plane (a na Vatsimu -- ale to nebude poznat). V těchto končinách často panují o X-Plane všelijaké zvláštní představy, tak snad tato drobná obrazová reportáž pomůže s pozitivní informační kampaní.
Ale už vzhůru do oblak!
Dnešní mise je typický \"pepíkovský let,\" tedy cesta Praha-Brno.
Trasa: LKPR VOZ T45 BODAL M748 TUMKA LKTB
Severovýchodní vítr ukazuje na dráhy 06, resp. 10.
SID: VOZ 1E
STAR: TUMKA 2R
Letová hladina: FL170
Při rychlosti cca 330 IAS to bude 407 TAS
A máme vše pro letový plán.
----

Kuk! To je naše letadlo. Máme nákladní verzi, stojíme tedy na nákladním stání. Nápadité, že? Nejprve vnější obhlídka: Dvě křídla... tři motory... prďácká livrej x-plane.org... CHECK! Můžeme.
----

Fajn. V podstatě Cessna, jen motory to má tři.
----

Vezmeme 40.000 lbs nákladu + 2.000 lbs na pilota a jeho svačinu. 20.000 lbs paliva -- budeme potřebovat cca 6.000 lbs pro let, zbytek je rezerva pro holding apod.
Letadla od FlyJSim mají pěkný Weight & Balance Manager. Kromě vlastní váhy a paliva, nezapomeňte zkontrolovat také polohu těžiště. Oproti defaultnímu X-Plane \"nakladači\" se těžiště samo neudržuje v ideálu. Nevyvážený letoun je daleko labilnější a letce-začátečníky často vede k přesvědčení, že \"s tímhle letadlem něco je\" :-)
Kupředu. Probudíme spícího řídícího, vyřídíme povolení a jedeme.
----

Aha! Tady vlastně sedí tři. To je pane hejblat -- jak se to jen startuje. Ale ono to půjde... baterie, APU, elektrika, vzduch, ...
----

...palivo pumpy, ohřev, hydraulika. V prostřední nádrži nic není, tak jsme ji chytře nechali vypnutou.
----

Na střeše máme dalších pár čudlíků. A také nastavený přidělený squawk 1422.
----

Teď přijde na řadu výpočetní technika. Zadáme současnou polohu: N 50061 a E 014133. A necháme INS inicializovat. To trvá cca 20 minut. Pokud vás nebaví sedět před počítačem, který jen čeká dvacet minut, můžete tento proces urychlit. My ten čas využijeme k přípravě celé trati.
Protože nechceme zadávat celou trať bod po bodu v souřadnicích, připravíme si běžný X-Plane FMS plán. Třeba pomocí X-Plane FMS nebo nějaké plánovací služby (např. http://www.simroutes.com). Při pohledu na mapy SIDu a STARu vychází něco jako:
1. LKPR t/o
2. PR633 init 5000
3. PR635 FL170
4. VOZ FL170
5. BODAL FL120
6. TUMKA FL100
7. TB418 FL70
8. TB419 4000
9. ROGAD 3000
10. LKTB 764
To je 10 bodů a do CIVAy se najednou vejde jen 9, protože 0 je vždy aktuální pozice. Tak vymázneme LKPR a akorát se vejdeme. Ten upravený FMS plán nahrajeme pomocí funkce REMOTE.
K jednotlivým bodům jsem poznamenal odhady výšky/hladiny, abychom to vyklesali při poměru 1.000 ft na 3 NM. ATC nás zklesá asi trochu dřív, ale neměli bychom být výš.
----

Jáchyme, hoď ho do stroje!
----

A CIVA se nám už také nažhavila. Přepneme na NAV... v tom se často chybuje...
----

Koukneme na Vspeeds a jedeme.
----

Cesta je to dlouhá...
----

... ale ne ve fotoreportáži.
Probudíme opět řídícího...
----

...světla, odpovídač... poslední kontroly...
----

... a vzlet!
----

Již pod vládou CIVAy točíme před PR633 na PR635.
----

A blížíme se k VOR Vožice, již ve FL170.
----

A točíme na BODAL. Slunce nám na palubní desce předvádí stínohru.
----

Klesáme podél D1.
...je páááák highway king!...
----

Nad TB418 máme plánovanou FL70.... ovšem za intenzivního použití brzd. Tomuhle letadlu se na zem rozhodně nechce.
----

Chcete to na asfalt nebo na trávu, paninko?
----

Nakonec vyšel asfalt. A teď rychle pryč...
----

A jsme tu.
Jděte do hlubokých moravských hvozdů a naleznete tam člověka, anž ho brní nohy. Postavte tam město a nazvěte ho Brno!
----

Všechno vypnout a poslední kouk na rozloučenou...
Tak to byl rychlý pepík-flight v Boeing 727-200F s CIVA INS. Kapitán se nyní přesouvá do báru, kde za drink zodpoví jakýkoliv dotaz. Co nebude vědět, to si vymyslí :-)
Já k těmto \"historickým\" výletům poslední dobou používám zejména Boeing 727 od FlyJSim:
http://www.flyjsim.com/index.php?option ... s&Itemid=2
společně s CIVA:
http://store01.prostores.com/servlet/x- ... ail?no=430
Boeing 727 je jednouličkový třímotorový letoun pro krátké a střední vzdálenosti. Byl to tahoun letecké dopravy Spojených států v šedesátých a sedmdesátých letech. Většina přeživších strojů se postupně dočkala konverze na nákladní nebo kombinované verze. Je to letadlo značně univerzální, překvapivě rychlé a prokázalo, že zvládá provoz i v dosti krušných podmínkách.
CIVA je přezdívka Delco Carousel IV-A Inertial Navigation System. Je to jedna z prvních INS -- minimálně v civilní dopravě. Díky ní máme možnost zažít, co to INS je, a pochopit, proč ji najdeme i v moderních aeroplánech, kde, v jinak star-trekovském kokpitu, vypadá poněkud nepatřičně.
727 i CIVA mají své celkem obsáhlé manuály a rozhodně nemám v úmyslu je zde převyprávět. Mým cílem je (trochu) ukázat jeden let 727+CIVA v X-Plane (a na Vatsimu -- ale to nebude poznat). V těchto končinách často panují o X-Plane všelijaké zvláštní představy, tak snad tato drobná obrazová reportáž pomůže s pozitivní informační kampaní.
Ale už vzhůru do oblak!
Dnešní mise je typický \"pepíkovský let,\" tedy cesta Praha-Brno.
Trasa: LKPR VOZ T45 BODAL M748 TUMKA LKTB
Severovýchodní vítr ukazuje na dráhy 06, resp. 10.
SID: VOZ 1E
STAR: TUMKA 2R
Letová hladina: FL170
Při rychlosti cca 330 IAS to bude 407 TAS
A máme vše pro letový plán.
----

Kuk! To je naše letadlo. Máme nákladní verzi, stojíme tedy na nákladním stání. Nápadité, že? Nejprve vnější obhlídka: Dvě křídla... tři motory... prďácká livrej x-plane.org... CHECK! Můžeme.
----

Fajn. V podstatě Cessna, jen motory to má tři.
----

Vezmeme 40.000 lbs nákladu + 2.000 lbs na pilota a jeho svačinu. 20.000 lbs paliva -- budeme potřebovat cca 6.000 lbs pro let, zbytek je rezerva pro holding apod.
Letadla od FlyJSim mají pěkný Weight & Balance Manager. Kromě vlastní váhy a paliva, nezapomeňte zkontrolovat také polohu těžiště. Oproti defaultnímu X-Plane \"nakladači\" se těžiště samo neudržuje v ideálu. Nevyvážený letoun je daleko labilnější a letce-začátečníky často vede k přesvědčení, že \"s tímhle letadlem něco je\" :-)
Kupředu. Probudíme spícího řídícího, vyřídíme povolení a jedeme.
----

Aha! Tady vlastně sedí tři. To je pane hejblat -- jak se to jen startuje. Ale ono to půjde... baterie, APU, elektrika, vzduch, ...
----

...palivo pumpy, ohřev, hydraulika. V prostřední nádrži nic není, tak jsme ji chytře nechali vypnutou.
----

Na střeše máme dalších pár čudlíků. A také nastavený přidělený squawk 1422.
----

Teď přijde na řadu výpočetní technika. Zadáme současnou polohu: N 50061 a E 014133. A necháme INS inicializovat. To trvá cca 20 minut. Pokud vás nebaví sedět před počítačem, který jen čeká dvacet minut, můžete tento proces urychlit. My ten čas využijeme k přípravě celé trati.
Protože nechceme zadávat celou trať bod po bodu v souřadnicích, připravíme si běžný X-Plane FMS plán. Třeba pomocí X-Plane FMS nebo nějaké plánovací služby (např. http://www.simroutes.com). Při pohledu na mapy SIDu a STARu vychází něco jako:
1. LKPR t/o
2. PR633 init 5000
3. PR635 FL170
4. VOZ FL170
5. BODAL FL120
6. TUMKA FL100
7. TB418 FL70
8. TB419 4000
9. ROGAD 3000
10. LKTB 764
To je 10 bodů a do CIVAy se najednou vejde jen 9, protože 0 je vždy aktuální pozice. Tak vymázneme LKPR a akorát se vejdeme. Ten upravený FMS plán nahrajeme pomocí funkce REMOTE.
K jednotlivým bodům jsem poznamenal odhady výšky/hladiny, abychom to vyklesali při poměru 1.000 ft na 3 NM. ATC nás zklesá asi trochu dřív, ale neměli bychom být výš.
----

Jáchyme, hoď ho do stroje!
----

A CIVA se nám už také nažhavila. Přepneme na NAV... v tom se často chybuje...
----

Koukneme na Vspeeds a jedeme.
----

Cesta je to dlouhá...
----

... ale ne ve fotoreportáži.
Probudíme opět řídícího...
----

...světla, odpovídač... poslední kontroly...
----

... a vzlet!
----

Již pod vládou CIVAy točíme před PR633 na PR635.
----

A blížíme se k VOR Vožice, již ve FL170.
----

A točíme na BODAL. Slunce nám na palubní desce předvádí stínohru.
----

Klesáme podél D1.
...je páááák highway king!...
----

Nad TB418 máme plánovanou FL70.... ovšem za intenzivního použití brzd. Tomuhle letadlu se na zem rozhodně nechce.
----

Chcete to na asfalt nebo na trávu, paninko?
----

Nakonec vyšel asfalt. A teď rychle pryč...
----

A jsme tu.
Jděte do hlubokých moravských hvozdů a naleznete tam člověka, anž ho brní nohy. Postavte tam město a nazvěte ho Brno!
----

Všechno vypnout a poslední kouk na rozloučenou...
Tak to byl rychlý pepík-flight v Boeing 727-200F s CIVA INS. Kapitán se nyní přesouvá do báru, kde za drink zodpoví jakýkoliv dotaz. Co nebude vědět, to si vymyslí :-)
Keep 'Em Flying!