VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše o simulátoru X-Plane.
#110654
Létání s moderními stroji vybavenými palubními počítači je bezpochyby zajímavé... než se to naučíte. Dříve nebo později však zjistíte, že se celý let odehraje tak nějak v podstatě sám a vy tomu jen občas trochu pomůžete. Co s tím? Můžete si vzpomenout na menší letadla, kde automatizace nebývá ještě úplná. Anebo se trochu vrátit do doby, kdy piloti velkých dopravních letadel byli opravdovými hrdiny nebes, i dívčích srdcí. Do doby, kdy proudový motor byl zázrakem moderní techniky, nejspolehlivějšími přístroji pak hodinky a kompas.

Já k těmto \"historickým\" výletům poslední dobou používám zejména Boeing 727 od FlyJSim:

http://www.flyjsim.com/index.php?option ... s&Itemid=2

společně s CIVA:

http://store01.prostores.com/servlet/x- ... ail?no=430

Boeing 727 je jednouličkový třímotorový letoun pro krátké a střední vzdálenosti. Byl to tahoun letecké dopravy Spojených států v šedesátých a sedmdesátých letech. Většina přeživších strojů se postupně dočkala konverze na nákladní nebo kombinované verze. Je to letadlo značně univerzální, překvapivě rychlé a prokázalo, že zvládá provoz i v dosti krušných podmínkách.

CIVA je přezdívka Delco Carousel IV-A Inertial Navigation System. Je to jedna z prvních INS -- minimálně v civilní dopravě. Díky ní máme možnost zažít, co to INS je, a pochopit, proč ji najdeme i v moderních aeroplánech, kde, v jinak star-trekovském kokpitu, vypadá poněkud nepatřičně.

727 i CIVA mají své celkem obsáhlé manuály a rozhodně nemám v úmyslu je zde převyprávět. Mým cílem je (trochu) ukázat jeden let 727+CIVA v X-Plane (a na Vatsimu -- ale to nebude poznat). V těchto končinách často panují o X-Plane všelijaké zvláštní představy, tak snad tato drobná obrazová reportáž pomůže s pozitivní informační kampaní.

Ale už vzhůru do oblak!

Dnešní mise je typický \"pepíkovský let,\" tedy cesta Praha-Brno.

Trasa: LKPR VOZ T45 BODAL M748 TUMKA LKTB
Severovýchodní vítr ukazuje na dráhy 06, resp. 10.
SID: VOZ 1E
STAR: TUMKA 2R
Letová hladina: FL170
Při rychlosti cca 330 IAS to bude 407 TAS
A máme vše pro letový plán.


----


Obrázek

Kuk! To je naše letadlo. Máme nákladní verzi, stojíme tedy na nákladním stání. Nápadité, že? Nejprve vnější obhlídka: Dvě křídla... tři motory... prďácká livrej x-plane.org... CHECK! Můžeme.


----


Obrázek

Fajn. V podstatě Cessna, jen motory to má tři.


----


Obrázek

Vezmeme 40.000 lbs nákladu + 2.000 lbs na pilota a jeho svačinu. 20.000 lbs paliva -- budeme potřebovat cca 6.000 lbs pro let, zbytek je rezerva pro holding apod.

Letadla od FlyJSim mají pěkný Weight & Balance Manager. Kromě vlastní váhy a paliva, nezapomeňte zkontrolovat také polohu těžiště. Oproti defaultnímu X-Plane \"nakladači\" se těžiště samo neudržuje v ideálu. Nevyvážený letoun je daleko labilnější a letce-začátečníky často vede k přesvědčení, že \"s tímhle letadlem něco je\" :-)

Kupředu. Probudíme spícího řídícího, vyřídíme povolení a jedeme.


----


Obrázek

Aha! Tady vlastně sedí tři. To je pane hejblat -- jak se to jen startuje. Ale ono to půjde... baterie, APU, elektrika, vzduch, ...


----


Obrázek

...palivo pumpy, ohřev, hydraulika. V prostřední nádrži nic není, tak jsme ji chytře nechali vypnutou.


----


Obrázek

Na střeše máme dalších pár čudlíků. A také nastavený přidělený squawk 1422.


----


Obrázek

Teď přijde na řadu výpočetní technika. Zadáme současnou polohu: N 50061 a E 014133. A necháme INS inicializovat. To trvá cca 20 minut. Pokud vás nebaví sedět před počítačem, který jen čeká dvacet minut, můžete tento proces urychlit. My ten čas využijeme k přípravě celé trati.

Protože nechceme zadávat celou trať bod po bodu v souřadnicích, připravíme si běžný X-Plane FMS plán. Třeba pomocí X-Plane FMS nebo nějaké plánovací služby (např. http://www.simroutes.com). Při pohledu na mapy SIDu a STARu vychází něco jako:

1. LKPR t/o
2. PR633 init 5000
3. PR635 FL170
4. VOZ FL170
5. BODAL FL120
6. TUMKA FL100
7. TB418 FL70
8. TB419 4000
9. ROGAD 3000
10. LKTB 764

To je 10 bodů a do CIVAy se najednou vejde jen 9, protože 0 je vždy aktuální pozice. Tak vymázneme LKPR a akorát se vejdeme. Ten upravený FMS plán nahrajeme pomocí funkce REMOTE.

K jednotlivým bodům jsem poznamenal odhady výšky/hladiny, abychom to vyklesali při poměru 1.000 ft na 3 NM. ATC nás zklesá asi trochu dřív, ale neměli bychom být výš.


----


Obrázek

Jáchyme, hoď ho do stroje!


----


Obrázek

A CIVA se nám už také nažhavila. Přepneme na NAV... v tom se často chybuje...


----


Obrázek

Koukneme na Vspeeds a jedeme.


----


Obrázek

Cesta je to dlouhá...


----


Obrázek

... ale ne ve fotoreportáži.
Probudíme opět řídícího...


----


Obrázek

...světla, odpovídač... poslední kontroly...


----


Obrázek

... a vzlet!


----


Obrázek

Již pod vládou CIVAy točíme před PR633 na PR635.


----


Obrázek

A blížíme se k VOR Vožice, již ve FL170.


----


Obrázek

A točíme na BODAL. Slunce nám na palubní desce předvádí stínohru.


----


Obrázek

Klesáme podél D1.
...je páááák highway king!...


----


Obrázek

Nad TB418 máme plánovanou FL70.... ovšem za intenzivního použití brzd. Tomuhle letadlu se na zem rozhodně nechce.


----


Obrázek

Chcete to na asfalt nebo na trávu, paninko?


----


Obrázek

Nakonec vyšel asfalt. A teď rychle pryč...


----


Obrázek

A jsme tu.
Jděte do hlubokých moravských hvozdů a naleznete tam člověka, anž ho brní nohy. Postavte tam město a nazvěte ho Brno!


----


Obrázek

Všechno vypnout a poslední kouk na rozloučenou...

Tak to byl rychlý pepík-flight v Boeing 727-200F s CIVA INS. Kapitán se nyní přesouvá do báru, kde za drink zodpoví jakýkoliv dotaz. Co nebude vědět, to si vymyslí :-)
#127373
A po dlouhe dobe cekani tu mame verzi 2 oldskoolove 727!

Obrázek


the 727 v2 is a new product based on the original 727 Series. v2 includes these new features:

3 Choices of Navigation:

    3D XFMC - For modern FMC Navigation
    3D CIVA - The original inertial Navigation system installed on many 727 and early airliners
    Standard VOR-NDB Navigation

New features and improvements in v2 version:

    New cockpit panels and textures adjusted, adding better textures for knobs, etc, and fixing for gauge clarity.
    Electrical system overhauled. The electrical system now works closer to the real thing, requiring more effort on your part to make it work. Power consumption is now close to the real bird as well, the APU can't run everything. Bus ties are no longer tied together.
    Pneumatic and Engine start system overhauled. Engines start requires sufficient bleed air to turn the turbine. This works similar to the 732 Update. Cross bleed starts are also now possible.
    All manipulators updated to work how they do in the 732, which is now my standard for cockpit manipulation.
    Auto Pushback system implemented with the ability to see where you will push to.
    Cockpit sounds updated to include switches and knob sounds as well as many more.
    New Systems including, radio panels, instrument gyro switching system, comparator system, flight director system, 3d CIVA, 3d XFMC, and GPWS system.
    Complete overhaul of the cockpit lighting system. All lights are now available. There are a lot of lighting options. This makes flying at night so much fun.
    No more 2d mode, with 2d default fmc, this was silly.
    Updated options menu.
    V-CARD updated to change text to blue, and now shows EPR and Trim targets. EPR is set on the ED.
    Added ability to set takeoff trim from the trim area, like in the 732 TwinJet.
    Added map lights (map light simulator 2016! Woot! ;)  ).
    Added Window bolts like in the 732.
    Added 3 radio control panels, allowing you to listen to VORs, NDBs, etc.
    Gyros set properly starting from cold and dark.
    Added text for flight control test system on left overhead.
    Added Mach airspeed and warning test switches, as well as over speed que to airspeed gauge.
    Added yaw damper ground test switch and functionality.
    Added engine fire warning cutout button and fire test feature.
    Added APU fire test system.
    Added cargo fire system to overhead.
    Cockpit rolling dials updated to move correctly.
    Added press-to-test feature to all annunciators.
    EPR bugs now able to be set, and are set automatically when V-CARD is opened.
    External power and air simulation added.
    Tire textures updated.
    Added text for the auto pack trip system, and yes auto pack trip system does work.
    Wipers now park properly.
    Spoiler now retracts proper if power applied.
    Animated cooper vein, and limited rear air stair deployment to ground only.
    Ground handling and brake system changed. The plane will now be a lot easier to taxi.
    Standby pressurization mode added.
    Added the 732's yoke into the cockpit, which looks a lot better.
    Engine labels now correct for each variant.
    WnB disable option for FSE users.
    Updated cockpit glass items to look better, and now the standby ADI has glass.
    Clock stop watch feature added.
    Flight director now works like in the 732.
    Standby compass can now be stowed.
    Autobrake system rewritten to include RTO.


Tento upgrade ale neni zadarmo:

Note to previous FlyJsim 727 owners: You can upgrade to v2 for $10 if you bought the 727 series v1, or for $25 if you bought a single 727 v1. Send an email to sales@x-plane.org to get your discount code. Please include you original order number.

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) vinil dne 24 čer 2016, 11:55, celkem upraveno 1 x.